Вие сте тук
Защо у нас можеш да напишеш безнаказано „Смърт на циганите!”, а другаде - не
Точно преди година, обществото у нас бе стреснато от събитията в село Катуница и последвалите протести в редица градове на страната. Изблика на публична омраза срещу един от етносите у нас бързо стихна, но в недрата на вулкана остана клокоченето и огромното напрежение. Напрежение, което лесно можете да забележите. Както в ежедневието, така и в многобройните форуми и във Фейсбук.
Оповестеното от вестник „Сега” соцологическо проучване на Отворено общество потвърждава високите градуси. Почти 60 процента от етническите българи не са съгласни да живеят в едно населено място с роми, а 82 на сто от тях не биха искали децата им да се обвържат с брак с представител на този етнос.
В основата на тази негативна нагласа, разбира се, е състоянието на самата ромска група.
Въпреки правителствените програми за интеграция, въпреки парите на данъкоплатците – и европейски, и български, съществена промяна през годините няма.
Но освен провала на политиката на поредица български правителства, има още едни фактор. В българското законодателство има достатъчни текстове, които инкриминират разпалването на етническа вражда, расизма и дискриминацията, но както знаем те рядко се привеждат в действие. И, ако пресата и електронните медии все пак са сдържани и внимават по ред причини (включително и мониторинга на СЕМ), то в най-голямата и най-влиятелна медия – Интернет, примерите изобилстват. Пишещият тези редове не веднъж е трил от коментарите в собствения си профил във Фейсбук коментари като „мазни евреи”, „мръсни цигани” и пр. Но това е бях кахър, както се казва.
Какво да кажем, когато въпреки наличието на раздел „Престъпления срещу националното и расовото равенство” в Наказателния кодекс, във Фейсбук се мъдрят групи като „Мразя циганите”, „Смърт на циганите”, „Циганите да не гласуват”, „Всички, които са против циганите”, „Искам циганите вън от България!”? И най-отвратителното, че в уводните думи към първата цитирана група е използвано името на Васил Левски. Българският национален герой, който освен заради родолюбието, тачим и заради завета му за свободно съжителство на етносите в Нова България.
За какво става дума и докъде са стигнали у нас нещата, можете да разберете, ако изпишете Zigeuner или Gypsies и влезете съответно в Влезте в немската и в англоезичната фейсбук общност. Там такива групи няма. А няма, защото ще последва незабавна санкция и най-вероятно затвор за инициаторите.
Та какво да си мисли човек сега, докато в Пазарджик тече делото срещу 13-те мюсюлмански духовници, обвинени в радикален ислям ? Освен, че полицията и прокуратурата не мери със същия аршин, когато спрямо хриястияни, които явно сеян расова омраза и ненавист?
Та сега, докато тече делото в Пазарджик срещу 13-те мюсюлмански духовници, обвинени в радикален ислям на дневен ред е въпроса дали полицията и прокуратурата у нас прилагат същия аршин и по отношение на християните *, които сеят расова омраза и ненавист?
Не, разбира се. Ако беше така, Волен Сидеров щеше да е на подсъдимата скамейка, още миналата година, веднага след случилото пред Баня Баши джамия в центъра на столицата. Със сигурност щеше да му прави компания и Боян Расате, вместо да бъде канен на дискусия по телевизиите след обидните квалификации по адрес на етноса, от който произлиза Софи Маринова. Най-малкото щеше да бъде извикан на кафе в ДАНС пък Красимир Каракачанов, който става и ляга със заключения за циганската престъпност, а самото словосъчетание вече предполага състав на престъпление.
Докато тези тримата полигтици, а и голяма част от техните съпартийци се скъсват да обикалят българските медии, призрака на Катуница ще продължава да тегне над българското общество. А социолозите ще отчитат все по-нарастналата в обществото нетърпимост към една или друга, обособена по етнически признак група наши съграждани.
Ето защо изследването на Отворено общество, сочи мястото, в което се намираме всички.
А то е подножието на дремещ вулкан.
------------
* Ако, разбира се изобщо можем да ги наречем такива
Снимка: dnes.bg
В този блог не се използва пълния член.
Автора не накърнява никому правата.
Напротив. Той е радетел за въвеждането на дублетната форма.